teamjeppsson

Alla inlägg under februari 2015

Av Team Jeppsson - 8 februari 2015 22:15

Så himla roligt det är med tävling... när den ena är över så går vi och längtar efter nästa och med den start Fanny och Pinocchio hade i Lillhagen så blir det ju att man vill ännu mer :)!!



Idag styrde Ekipaget mot Flyinge och Granelundshallen :)!!


 



Solen sken men det blåste full storm så det var kallt som tusan i vindarna. Framridningen var usel då allt var fruset så de tog in 10 ekipage till framhoppningen. Det funkar hur bra som helst då alla rider i samma varv, det kan liksom inte bli fel, men själva framridningen blir ju inte detsamma.


Maria Alfredsson var banbyggare. Maria är internationell banbyggare och brukar bygga b.la SM och till Championaten och är även känd för sina svåra och tekniska banor. Och det var tekniska banor idag...linjer med raka brytpunkter, tre stycken kombinationer i LB+, böjda linjer med få galoppsprång, hinder som kom snabbt....japp, ju högre du kommer desto svårare blir det :)!!


I LB+ kom Fanny och Pinnen för kort in på kombinationen med två galoppsprång. Räcke in och oxer ut och Pinnen räckte inte ända fram och fick in ett halvt språng och fick bommen med sig. För övrigt var rundan jättefin med fin rytm och Fanny var supernöjd..."Jag måste be Ulrika bygga lite fler såna här kombinationer för vi saknar rutin, jag har svårt att se distansen". 


Pinocchio är rädd om sina fötter... är han i en bom, på banan eller på framhoppningen, så hoppar han nästan över sig på kommande....



I can see my house from here ;-)

 

 

 

 


Denna gång var det till det bättre ;)....idag satte de sin andra Nolla i LA!!! Grymt jobbat av de båda!!!



   



Nu blir det en lugnare vecka för Pinocchio för lite återhämtning. Skritt på långa tyglar, uteritt, jogg för att sedan ladda batterierna veckan därpå, inför kommande tävling i Skabersjö :)

Av Team Jeppsson - 7 februari 2015 19:00

Frukost med familjen (och en massa inneboende), vilket härligt sätt att börja lördagen på. Nybakat bröd och frukostbullar och en hel buffé av pålägg att välja mellan!



 



På eftermiddagen tränade Fanny dressyr för Elinor uppe i ridhuset. Hmmm, inte det bästa passet och det har visat sig att vår lilla herre har börjat bli lite bekväm utav sig när det blir lite jobbigt.... nästintill lite dum faktiskt och Fanny fick jobba ordentligt för att försöka få honom att ta skänkeln men han var nästintill skänkeldöd! 



     




Till slut fick Fanny ta hjälp av ett spö i handen och det räckte med att visa det så kom helt plötsligt känseln tillbaka hos Mr P och de fick en bra avslutning på träningen. Känns bra att ha en helt genomriden ponny inför tävlingen imorgon :)




 


Väl hemma igen hade Felica jobbat på sitt examensarbete och

bakat en fantastisk tårta som vi fikade på <3.

 







Av Team Jeppsson - 7 februari 2015 09:21

Igår hade jag världens bästa hästvänner på middag hos mig. Fina Åsa och Stina, tjejerna som jag har Bloggen Tre Vänner - En Livsstil tillsammans med :)!


Vi träffas inte så ofta längre, vilket faller sig ganska naturligt då jag mest hänger på ponnytävlingar nuförtiden och inte tävlar själv. Därför blir det naturligtvis lite extra kul när vi väl får ihop våra kalendrar.



 



Det blev mat, vin och en himla massa hästsnack och skratt!



Tack älskade vänner för en supermysig kväll! 

Av Team Jeppsson - 4 februari 2015 23:30

Onsdag och Lill-lördag.... Om hoppträningen infallit på tisdagen...eller torsdagen så hade det varit Lill- lördag i alla fall! Det är fest när det är hoppträning... det är verkligen veckans höjdpunkt :)!!


Jag har varit på kurs idag....kände mig lite "viktig" bland kursdeltagarna som var Bolagsjurister och Advokater... mitt bland dom satt lilla jag *asg*!


Var supertrött efter all info om förändringar i lagar och regler, som skulle få rum i skallen men när man väl står där, påpackad som en michelingubbe, i ridhuset på träning, så kändes både kropp och knopp lite piggare. Och både kyla och trötthet blir lite lättare att hantera när träningen dessutom går bra ;-)!


Uppvärmningen var som vanligt att få hästen avslappnad och lös genom att rida i snirkliga banor. Att ta hjälp av alla hinder för att lättare kunna runda hästen/ponnyn och komma åt.


Idag såg vi en tydlig utveckling på Pinocchio då Ulrika byggt 3 kombination med 10 meter mellan...vid lägre höjd skulle Fanny och Pinocchio få in fyra galoppsprång och vid avslut som var LA (1m) så hoppade de med tre språng mellan. 





Satt som en smäck :)!



Den övningen suger en del på hästarna och när Ulrika höjde sista rundan på banhoppning med vissa hinder på MsvB (1,10) så hade mjölksyran satt in och Pinocchio tyckte att stora maxade oxrar orkar jag inte med ikväll :)). 

Vi gjorde ingen affär utav  detta utan gav med oss efter två försök och sänkte med tanke på att han ska tävla på söndag och vi inte vill få honom att tycka det är "skit". Räckena tog han fint :)


Det gäller att ta med det som gick bra och lämna det som gick mindre bra, och bäst ikväll var nog ändå 3 kombinationen :). 

Av Team Jeppsson - 3 februari 2015 19:30

Tanken var att jag skulle ha ridit ett lite "tuffare" markarbetespass på Lala ikväll men minusgraderna och osaltad ridhusbotten satte en liten käpp i hjulet för den planen.


Jag tyckte underlaget var i det hårdaste laget så jag höll mig mest på fyrkantsspåret då där var något upptrampat då där hölls lektion innan jag red. Fick henne ganska loss, red hela passet utan stigbyglar, så jag kände mig ändå relativt nöjd efter passet :)!



Nice view :)

 

 


Av Team Jeppsson - 2 februari 2015 19:00


Min äldsta dotter går sista året på Samhälle-Media och håller just nu på att avsluta sina kurser samt att hon påbörjat sitt sista arbete - Examensarbetet.


Gå gärna in och titta på hennes Blogg som är hennes arbete :)! Superfina bakverk och mumsiga recept kommer hon att lägga upp där vartefter hon bakar!! Hon är verkligen superduktig på både att baka och ta fina bilder på hennes bakverk <3!! 


Hennes blogg heter Sockerpalatset! (Klicka på namnet så kommer du till Bloggen).



 



Av Team Jeppsson - 2 februari 2015 00:15

Vecka 6 Fanny &  Pinoccio

Måndag:

 Uteritt Skritt
Tisdag:   Vila
Onsdag: Hoppträning
Torsdag: Skritt
Fredag: Longera
Lördag: Dressyr
Söndag: Tävling Flyinge 












 


Vecka 6 Linda

Måndag:

 Zumba Step
Tisdag:   Markarb. Lala
Onsdag: Vila
Torsdag: PW
Fredag: PW
Lördag: Löpning
Söndag: Vila                








Av Team Jeppsson - 1 februari 2015 22:30

 

Planen med dagens tävling i Lillhagen var att Fanny skulle rida för Nollan i LB, att ta det lugnt och inte rida för placering. Det är årets första tävling och vi vill starta med en bra känsla :). Rundan blev superfin. De dubbelnollade och hade en fin och jämn rytm. Kom något litet fel på sista hindret men inget att kommentera. 




 


Fanny bestämde sig därefter att starta LAn, vi hade ju planerat en parantes med den klassen efter hur det skulle gå i LBn. Vi besiktigade och lastade Pinocchio och han fick mumsa på lunchhö.

Väl dags för andra klassen så red Fanny fram. På framhoppningen höll vi vår plan och tog endast några språng då han kändes fin. Vi har som rutin att när Fanny ropas in på banan så tar hon ett språng till på oxern för att "vara i det" och oxern är allt som oftast första hindret på tävling. Så även denna gång....Fannys namn ropas upp och Fanny styr Pinocchio mot oxern. Vet inte vad som händer men Pinocchio och Fanny missförstår varandra och precis vid avtrycket så väljer Pinocchio och sätta alla fyra i marken i stället....Fanny trillar över hals och öron och hamnar mitt i oxern och i handen har hon Pinocchios träns!!


En lös Pinocchio tittar sig frågande och lite skamset omkring...såg ut som han kände sig naken utan sitt träns och skämdes litegrann. Fanny kravlar sig ur oxern, får på tränset med hjälp från en annan ponnymamma medans jag hysteriskt försöker tysta de som skriker att Fanny ska in på banan... -"Hon kan för f-n inte rida in, hon ligger i en oxer och ponnyn har inget träns"!!!


Jag frågar Fanny om hon slagit sig.. efter ett "Nej" så försöker jag att övertala henne att stryka sig från klassen men hon är fast besluten att rida! -"Då måste du komma på oxern en gång till" säger jag och vi är några som lyckas plocka ihop hindret och sänker det till knappa 80 cm! "FANNY ska IIIIIN" skriker någon...."HÅLL SNATTRAN" skriker jag!!! 


De kommer på oxern OCH....alla ponnyfötter rätt i marken! "Satan"....detta händer inte!! Det får inte hända!!! Fanny tvärar Pinocchio och travar ut ur ridhuset, mot tävlingsbanan i det andra. Jag springer efter, ropar att -"Du behöver inte hoppa, det är bättra att ni stryker er"! Fanny fumlar av sig jackan i farten och jag får den i ansiktet innan hon rider in....




 


Vilka nerver denna tjej har!!! Hur kan man, fyra minuter efter det att man trillat av i ett hinder på framhoppning, haft en lös häst (som visserligen är mer lydig än en väldresserad hund), stressad av alla som skrek att det var hennes tur, gå in och sätta en Nolla på deras andra LA någonsin?! Och vilken ponny!!! Han vet verkligen när det gäller!!! 


Jag är mållös...efter att jag bröt ihop fullständigt (tillsammans med övriga ponnymammor och åskådare). Denna klassen är så oerhörd viktig för Fanny och Pinocchio nu, så hon rider ju under en del press....hon måste ha tre nollor för att kvala till MsvB!


Rundan är dessutom superfin! Den är klockren!! Den är bättre än LBn!! Så himla trist att jag inte filmade från läktaren så man kunde se hela rundan....men jag hade ju jämt jobb med att försöka stoppa Fanny att inte rida in. (jag ber om ursäkt för min röst i slutet av filmen....kan säga att när jag skriker ett T...så följs det av ett "amefan"...högt och ljudligt berättade Fanny som befann sig på andra änden av ridhuset *asg*)


Så Fanny och Pinocchio startade sin tävlingssäsong på ett helt galet och bra sätt! Nolla i båda klasser, en nolla närmare kvalet och en Egoboozt som inte kan mätas med något! Massa godis, massage och stretching väntade Pinocchio i stallet. Hans Fans hade redan fått komma in och hälsade glatt från sina boxar!


Jag undrar inte om vår Prins blev "Stor" idag...En riktig Kung....bärandes på sin Drottning <3


Team Jeppsson


Välkommen till Team Jeppsson som består av Mamma Linda och Dottern Fanny. -"Hästar är vårt stora intresse. Vi är ryttare båda två men det är Fanny i Teamet som är den "Stora Stjärnan" och jag är hennes största Fan :)"!

Våra Hästar

Ceydoo "Dudde", valack -05 e; Guido(ex Gudo) - Flamingo 481.

 

Tävlar 1,20 och LB dressyr

Kommer tävlas och ridas av Fanny under 2015, med hjälp av Linda

 

Äg. Linda Jeppsson

My Little Mandy "Mandy" -10 Sto e; Guido (ex Gudo) - okänd 

 

Rids och ska tävlas av Fanny. Under utbildning.

Äg. Camilla Alexandersson

Sponsorer

   

 

         

   

Tidigare Hästar

Pinocchio "Pinnen", valack -08 kat. C. Sv.Ridponny

e; Lambourghini 1028 - Sörbys O'boy RNF 133

 

Har ridits o tävlats av Fanny i Elitserien. Utb. MsvB hopp och LA dressyr.

 

Den 22 april 2015 flyttade Pinocchio till Gällivare och sin nya ryttare Smilla.

 Äg. Jenny Gustafsson

 

Instagram

Vi finns även på Instagram som @teamjeppsson och @ffannyj

 

 

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år


Skapa flashcards