teamjeppsson

Alla inlägg under juni 2015

Av Team Jeppsson - 29 juni 2015 22:30

Fanny är iväg med några kompisar och campar så i hela tre dagar har jag "killarna" för mig själv :)!


Dudde (och jag) fick ett tufft markarbetes pass där fokus låg på på den förvända galoppen, övade lite ifrån LA programmet. Känner mig stolt över mig själv...tycker att jag rider helt ok efter att ha varit ifrån hästryggen så länge...framförallt med en utmaning som min Dudde!


Jag är så otroligt tacksam att jag hittade en sån fantastisk fodervärd som Lina. Hon har gjort ett superjobb med Dudde! Han är välriden och har blivit mycket starkare. Rumpan är rundare och halsen är musklad. Det är alltid en risktagning att låna ut, man vet aldrig vad man får tillbaka...vi fick tillbaka än ännu finare Dudde....nu måste Fanny och jag hålla honom här, inte sinka Linas jobb utan utveckla det ännu mer. 


Eddie och jag myste, klia öron och kela mule. Övade med slangen...Eddie äter den hellre :)).

Japp, fick verkligen en myskväll med grabbarna   



   

Av Team Jeppsson - 28 juni 2015 22:00

Efter en sjuhelsikes fest igår med fotbollstränare, deras fruar och dans i vårt vardagsrum till 20 i 4 på morgonen, så är man spak...fastnitad i sofflocket samtidigt som det är väldigt synd om en ;)))... att man aldrig lär sig...men fasiken vad kul vi hade   !!



Efter liggsår som behövde luftas, hos både mig och mannen, åkte vi upp till Camilla a la sponsor, och snusade på hennes nyfödda fina dotter Troja....ÅHHHHH, kan aldrig sluta snusa bebis!!!! De luktar ju fantastiskt!! Vilken liten sötnos hon är... så uppslukad av henne så jag missade helt att ta foto!! 


Camilla tog upp att snart är det dags för Mandy att sättas igång efter hennes skada. Detta gjorde naturligtvis Fanny överlycklig!! Fanny har saknat henne och blev så taggad att få komma igång! Ska verkligen bli superspännande...Vi hoppas på två hästar att åka ut med på tävling i höst... kanske kan mamma få sno tillbaka sin häst ibland då ;-)



 

Av Team Jeppsson - 26 juni 2015 19:16

Vi är så otroligt glada över att vi har sån fin kontakt med Pinocchios nya ägare. De är verkligen duktiga att hålla oss uppdaterade om vad som händer 180 mil norrut. Att Pinocchio har hamnat helt rätt, finns ingen tvekan om och jag hoppas verkligen att Fanny och jag tar slag i saken och åker och hälsar på honom! Pinocchio kommer alltid ha en del i våra hjärtan! Det var han som tog Fanny upp i Eliten! De tillsammans kunde ha bestigit Mount Everest!



Pinocchio och hans söta ny ryttare på maskerad! Se söta Smillas näsa :))

 

  '

 

 

Glad Midsommar önskar Pinocchio!

Ser ni maskrosorna...nyblommade i Lappland ;-)

 

 

 

 

Den 8 augusti (min födelsedag, hihi) gör Pinocchio och Smilla tävlingsdebut!

25 mil enkel resa...

och vi som gnäller när det överstiger fem mil   !

 

 

Av Team Jeppsson - 26 juni 2015 18:28

Eddie....vår fina ponny Eddie.....


Det är svårt att beskriva denna ponny med ord, man måste träffa honom för att förstå. Aldrig har vi varit i kontakt med en så otroligt tillgiven och social ponny! Han hälsar när vi kommer, han säger hej då när vi går. Under tiden vi är där så snackar han med oss....verkar vilja kolla läget..."Är allt som det ska?" "Har ni något gott till mig?" "Är det ok att jag har huvudet i din armhåla och tigger lite kärlek?"...Eddie behöver inte tigga.....han får kärlek serverad på ett silverfat...att Fannys kärlek betyder mest, det är tydligt. De fann varandra.....


Läget just nu gör att vi "bara" kan ödsla kärlek över honom! Det kanske inte är så bara men man ser så tydligt att han vill att det ska hända mer! Fanny pysslar och donar, går ut och går med honom i skogen...hälsan hos Eddie gör att vi inte kan göra så mycket mer. Just nu väntar vi bara...väntar på positiva besked....


I väntan så tar vi hand om inflammationen. Tvättar och håller rent. Lär honom att ha en spolande slang vatten i munnen utan att skygga. Detta för att hålla så rent som vi kan. Veterinären vill inte sätta honom på penicillin innan vi vet eventuellt operationsdatum... är rädd för att han ska bli resistent då han redan genomgått två kurer i år....denna väntan....hoppas den snart är slut.....



 




Av Team Jeppsson - 23 juni 2015 20:30

Hon får jobba för det....satan i gatan...ansiktet lyser rött, benen är som gelé....men... I am a fucking mother to a f-ing talent!!!! (må jag har firat med lite vin men jag står för vartenda skrytord!!!!).







Fanny 1,65...Dudde 1,77......


 


Av Team Jeppsson - 20 juni 2015 10:40

Nästa vecka så börjar Fanny och Dudde att hoppträna för Ulrika. Denna veckan är till lite för Fanny och Dudde att rida ihop sig. De hoppade lite hemma idag, mest så de fick känna sig fram lite på varandra. Fanny har hoppat Dudde några gånger tidigare innan han åkte till Lina men mest för skoj skull samt till ett läger där Fannys ponny blev halt och hon hade Dudde för att kunna vara med på träning.


De hoppade lite kryss och en liten serie (tre kombo) med räcke ett galoppsprång räcke, två galoppsprång oxer. Här kommer svårigheten när Dudde inte riktigt får plats och mer behöver sätta sig på bakbenen och Fanny behöver rida ordentligt med ben. De fick till många bra språng men vi byggde om till 5,5 för att "tvinga" Dudde till att sätta sig och för att underlätta för Fanny något. 


Jädrans vad fina dom är!! Det är lätt att bli lite "all over the place" när något ser enkelt ut men vi fick ta förnuftet tillfånga och stoppade på 1,25...till Fannys stora besvikelse som nog gärna hade fortsatt höja ;-). 



Av Team Jeppsson - 17 juni 2015 21:45

Idag hade Dudde och Fanny sin första dressyrträning tillsammans, någonsin :)! Det sköna med sommarlov är att Fanny kan träna närhelst på dagen och sen har vi ju lyxen att tränaren bor på gården :)! Nackdelen är att jag jobbar och missar det. Elinor har precis fått barn men tog sig ändå tid för att hjälpa till!


Dressyren gick bra, tyvärr har jag inga bilder. Dudde är som alltid, bekväm, och kräver sin ridning... att ligga lite mittemellan och ändå se jäklig snygg ut... det är grejen för honom :))). Han är smart...han vet vad kvinnor faller för ;-)!


Både Fanny och Elinor var väldigt nöjda, Fanny något trött i benen bara ;-)). Jag kommer också att börja träna dressyr för Elinor, jag tränade ju tidigare för Lisbeth, men jag vill inte "röra till det" med två ryttare, olika tränare, på samma häst, i alla fall inte i dagsläget, och Elinor träffar ju Dudde 24/7 och känner honom och oss, utan och innantill.



Av Team Jeppsson - 17 juni 2015 09:45

Nu har jag börjat leta dressyrsadel igen. Den gamla som jag köpte förra året till Dudde, var inte helt ultimat...den låg bra på honom men jag satt inte helt 100% bra i den. Saknade stöd och "gled" i sadeln. Satt även något framåtlutad vilket gjorde att jag fick ont i svanken när jag red dressyr... blev helt fel vinkling helt enkelt.


Dudde är en "svår" modell att hitta sadel till då han är smal och har hög manke. Jag vill inte köpa en helt ny sadel då plånboken inte tillåter det men vill ändå lägga pengar på en bra begagnad. 


Har eller vet du en dressyrsadel som kanske passa min häst så får du hemskt gärna höra av dig via kommentarsfältet (alla kommentarer publiceras ej). Sadeln ska finnas i Skåne, vara brun och sitsen 17,5. 



 

Team Jeppsson


Välkommen till Team Jeppsson som består av Mamma Linda och Dottern Fanny. -"Hästar är vårt stora intresse. Vi är ryttare båda två men det är Fanny i Teamet som är den "Stora Stjärnan" och jag är hennes största Fan :)"!

Våra Hästar

Ceydoo "Dudde", valack -05 e; Guido(ex Gudo) - Flamingo 481.

 

Tävlar 1,20 och LB dressyr

Kommer tävlas och ridas av Fanny under 2015, med hjälp av Linda

 

Äg. Linda Jeppsson

My Little Mandy "Mandy" -10 Sto e; Guido (ex Gudo) - okänd 

 

Rids och ska tävlas av Fanny. Under utbildning.

Äg. Camilla Alexandersson

Sponsorer

   

 

         

   

Tidigare Hästar

Pinocchio "Pinnen", valack -08 kat. C. Sv.Ridponny

e; Lambourghini 1028 - Sörbys O'boy RNF 133

 

Har ridits o tävlats av Fanny i Elitserien. Utb. MsvB hopp och LA dressyr.

 

Den 22 april 2015 flyttade Pinocchio till Gällivare och sin nya ryttare Smilla.

 Äg. Jenny Gustafsson

 

Instagram

Vi finns även på Instagram som @teamjeppsson och @ffannyj

 

 

Länkar

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards